fredag 17 april 2015

Vallterminologi


När jag nu tänker lära mig att valla så uppstod frågan om vilka kommandon jag ska använda med Dino.
Inom vallning använder man ofta engelska ord.
Så jag bestämde mig för att träna in en del av de engelska orden.

Så vad har vi då som vi börjat bekanta oss med:

  • come-bye - hunden ska flanka fåren dvs röra sig i en både ut åt vänster (clockwise)
  • away - hunden ska flanka fåren dvs röra sig i en både ut åt höger (anti-clockwise)
  • lie down - hunden ska lägga sig ner
  • walk on - hunden ska gå rakt mot fåren
Wow, vilken ny kunskap jag har! Kunskap är kul - och kunskap är makt!

Sedan tillkommer säkert 17 kommandon till antar jag...

Och sedan ska allt läras in med pipan....

Måste nog gå en pipkurs också så småningom. :-)


#Blogg100 - 44(100)
#vallkommandon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar