tisdag 21 april 2015

Dålig karma med spårningen!


Det är något med mig, Dino och spårning som uppenbarligen inte gillas av de högre makterna känns det som ibland!

Det är alltid något som skiter sig när jag lägger spåret eller Dino går spåret.

I dag händer följande.

Jag lägger ett långt spår runt en äng med fyra föremål. När jag närmar mig slutet (i närheten av där jag bundit upp Dino) springer en hare upp som sedan springer över spåret och förbi Dino....

OK, störning nummer 1.

När jag ska sela på Dino kommer ett ungt par gående över ängen... de korsar spåret två gånger inser jag. Så stannar de. Går tillbaka och fotar och börjar gå igen.

OK, störning nummer 2.

Jag börjar spåra med Dino. Har är som alltid supertaggad. Haren är glömd. När vi rundar ett buskage går vi nästan in i en hundägare och en hund som kommer gående och som jag inte sett när vi spårade nerför ängen. Hunden är i lina och de stannar.... mitt i spåret.... Dino stannar och jag stannar. Jag säger spår igen till Dino för att få honom att börja spåra igen och för att kvinnan ska inse att hon faktiskt stör. Hon säger något om att "ni jobbar" och börjar gå.... i spårets riktning! Dino har börjat spåra och vi följer henne och hunden i hälarna - till slut på bara några meters håll! Hon frågar mig om vi spårar - rätt uppenbarligen tycker jag men alla är inte så insatta. Jag vill inte prata och störa Dino så jag nickar bara. Som tur var så vinklar hon av från spårets riktning så Dino och jag spårar vidare bakom henne.

OK, störning nummer 3.

Kvinnan och hunden fortsätter uppför ängen och Dino spårar vidare över ängen och ut på kanten och upp på den sidan. Jag tänker inte mer på dom. Så vinklar vi av och spåret går in bland ett skydd i skogen (typ sådant som Ur-och-Skur eller Mulle-verksamheten har byggt med träskydd och eldstad och lite leksaker för barnen). När vi rundar trähyddan så möter vi kvinnan och hunden igen! Och bara några meter från henne så ligger ett föremål. Jag försöker låtsas som att de inte finns och Dino tar upp föremålet och vi spårar vidare - bara några meter från henne!

OK, störning nummer 4.

Men sedan spårar Dino lite fel och missar det sista föremålet... vad gör man då? Jag låter honom spåra ända fram till påsen med leksaker och min tröja som jag lämnade där Dino varit uppbunden. När han kommer ända fram belönar jag muntligt och tar snabbt fram en leksak ur påsen och belönar ytterligare. Förhoppningsvis blev det ett kanske lite oväntat men ändå bra spåravslut för Dino!

Summa kardemumma - Dino var helt suverän som spårade trots alla dessa störningar! Han blir väldigt taggad och fokuserad när han spårar och uppenbarligen är det inte mycket som kan få honom ur fattning.

Såååå nöjd med spårningen trots alla störningar!


#Blogg100 - 48(100)
#spår

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar