söndag 19 april 2015

Fästingsäsongen har börjat


Fästingens olika stadier:

  • nederst, gulaktig - fästinglarv
  • snett däröver - blodfylld fästinglarv
  • till höger därom - fästinghanne (naturlig storlek 2,5 mm)
  • i nedre högra hörnet - nymf (naturlig storlek 1,5 mm)
  • överst till höger - blodfylld nymf
  • överst i mitten - fästinghona (naturlig storlek 3,5 mm)
  • längst till vänster - blodfylld fästinghona
Foto: Gunilla Olsson, Lars Tällekloint & Thomas Jaenson

Bild och text lånad från Vi i Villas hemsida (www.viivilla.se/tradgard/djur/hur-fungerar-den-fruktade-fastingen/)

Fästingar sprider (bland annat):

  • TBE - Fästingburen hjärninflammation
  • Borrelia/Borrelios
  • Erlichia/Erlichios/Anaplasma/Anaplasmos - fästingfeber
Fästingpreparat finns som:
  • spot-on-preparat
  • spray
  • halsband
  • tabletter
Men även i form av mer alternativa metoder:
  • (fästingbortstötande) schampo
  • bärnstenshalsband
  • vitlökstabletter
  • tea tree-olja
Det finns många olika märken på dessa produkter som ska döda/hålla borta fästingar.

Jag skriver inte om, utan jag hänvisar till en bra hemsida som jag hittade:
www.valptips.se/skotsel_olika_fastingmedell.html

Vad som saknades var den nya tabletten Bravecto som många rekommenderar.

Så vad ska jag använda på Dino?

Tål att funderas på men snart måste jag bestämma mig!


#Blogg100 - 46(100)
#fästing
#bravecto

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar