lördag 18 april 2015

"runt" + fotboll


Har börjat träna in kommandot "runt".

Då är det bra att ha något stadigt o synligt som hunden ska runda.

Jag behöver också en dunderbelöning har jag insett, som får Dino att titta på mig hela tiden med spänd förväntan...

Godis funkar på enklare övningar som inte kräver snabbhet o precision.
Kamptrasa och liten boll fungerar bra på övningar där jag vill ha upp hastigheten.

Men vissa moment tycker han är lite tråååkigare - typ linförighet där han släpper fokus på mig och börjar titta runt. Vad kan jag ta till som gör att han sitter som på nålar och bara fokuserar på mig när det händer en massa roligt runtomkring?

Jag kom fram till att en fotboll är det som just nu har högst belöningsfaktor på Dino!

Så nya förutsättningarna är att Dino inte får leka med någon fotboll själv - dvs den som låg och skräpade i trädgården plockades bort. Nu kommer den bara att tas fram när jag behöver något extra dundermedel att ta till.

Men detta med att runda en stolpe eller kon eller annat objekt, det kan jag träna med enklare belöningar. Det är så kul att bara springa så själva springandet fram och tillbaka är i sig en liten självbelöning för Dino har jag insett.

Däremot blir han ibland så uppjagad så han glömmer bort vad han ska göra. Jag har gått fram och petat och tagit på denna plastkon för att Dino ska SE den. Annars är det risk att han bara kastar sig runt i en båge bakom den och egentligen inte riktigt kopplar att han faktiskt håller på att runda ett föremål...

Jag ska skaffa en liknande kon så jag kan köra honom fram och tillbaka mellan dem och runda. Flyttar man dem sedan till ett annat ställe - då får man lite bevis på om han har förstått att han ska runda konen eller om han inte fattar vad han ska göra på det nya stället.

Men dagens träning gick jättebra där jag till slut kunde skicka honom på flera meter och han kastade sig runt konen och kom tillbaka!

Nöjd med andra ord!

#Blogg100 - 45(100)
#kon
runda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar