lördag 25 april 2015

Spårning med App

Börjar på grön prick - slutar på blå prick
Idag ville jag testa att spåra med lina på Dino och inte det korta kopplet.

Jag har spårat med koppel länge med honom för jag tycker han slarvar. Men jag ville testa och se hur han skulle hantera spåret utan att jag "kontrollerade" honom hela tiden via det korta kopplet.


Jag skulle lägga spåret på en stor äng så jag bestämde mig för att gå med en App för att se hur jag exakt gick på ängen och dessutom se hur Dino sedan spåret exakt i relation till hur jag hade gått spåret!

Trött efter spårningen!
Jag tyckte Dino jobbade på bra. På en del av spåret blåste det så han pendlade mycket fram och tillbaka men hittade spåret till slut.

Men som vanligt så fick vi flera oplanerade störningar! Dino börjar bli expert på störningar före och/eller under spårningen! Idag hände följande:


  • När jag gått spåret och förberedde mig för att påbörja att gå med Dino så kommer en dam gående med tre kopplade hundar. De korsade spåret på minst två ställen... bland annat på stället jag tänkt mig spårupptaget! Så det vara bara att vänta tills de passerat innan jag började spårningen.
  • När vi gått en sträcka tittar Dino åt sidan och jag inser att en man är på väg åt vårt håll - med en lös hund... Dino återupptog spåret och tog den första spårpinnen. Då satte jag honom och gjorde en paus för annars hade vi spårat rätt in i ekipaget. Som tur var så såg mannen att vi jobbade så han kallade in sin hund och de passerade. Så återupptog vi spårandet.
  • När vi närmar oss slutet hör jag ett jappande och en liten hund kommer farande mot oss... såg ut som en valp eller unghund. Den lyssnade inte på sin matte... och detta är alltså ett naturreservat där man ska ha sina hundar kopplade...
    Jaha, det var bara att pausa igen och sätta Dino vid min sida och vänta på att matten skulle lyckas kalla in sin hund... Jag såg dem försvinna bakom ett buskage så då återupptog vi spårandet igen....
    Dino kom nog lite ur balans här för han missade näst sista pinnen.
Jaja, vi får fantastisk träning på störningar i alla fall.... och Dino är suverän på att återuppta spårandet varje gång!

När jag tittade på appen efter spårningen måste jag säga att Dino följt spåret väldigt bra.


#Blogg100 - 52(100)
#spårning
#app

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar