onsdag 15 april 2015

Uttråkad BC


Jaha, efter en knapp vecka med Dino som får mycket begränsad fysisk motion och till viss del begränsad mental stimulans, kan jag ana hur en BC kan bli som inte får utlopp för sina fysiska och mentala behov regelbundet!

Dino som är van vid långa dagliga promenader med hopp o skutt, lek, bus och träning har nu under en vecka tvingats leva ett väldigt begränsat liv (på order av veterinär).

Endast korta o lugna koppelpromenader. Hmmm, och hur lätt är det då.... Promenaderna går mer i vertikalled än horsontalled, om ni förstår vad jag menar. Kan man inte springa så får man hoppa upp och ner resonerar Dino. Jag har inte hjärta att begränsa honom så mycket som jag antagligen borde göra.

Och Dino som hittills varit så lugn i trädgården har nu fått fnatt några gånger och bara rusat fram o tillbaka. Jag har inte haft hjärta att stoppa honom då heller.

Och Dino som inte tuggat sönder något av värde (en ovanligt välartad valp helt enkelt) tuggade sönder några fågelmatare i plast under natten. Ingen big deal - de luktade (och smakade) antagligen gottigottgott. Men jag tror inte han hade gjort det under normala förhållanden.

Varför begränsad mental stimulans undrar kanske någon. Ja, det är väldigt mycket av träningen som belastar benet på ett eller annat sätt. Om det inte är själva träningen (hoppa upp på saker, snabba lägganden, mm) så är det belöningen (kampa med leksak eller springa efter boll) som påverkar benen. Så jag har valt att försöka hitta saker att träna som inte belastar benet för mycket, typ vrida huvudet åt sidan o andra konster. Plus mycket leta godis på gräsmattan och tjocka mumsiga märgben att tugga på.

Jag känner mig elak som begränsar o stoppar honom! Det går ju inte att förklara för honom varför jag gör det. Han tycker bara jag är konstig antar jag.

Nu är veckan väldigt snart över - veckan som Dino skulle hållas under kontroll. Imorgon ska jag börja släppa på återhållsamheten o hoppas att Dinos ben klarar av det.

Jag vet inte vem som kommer att uppskatta det mest - Dino eller jag!

#Blogg100 - 42(100)
#rehab
#understimulerad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar