torsdag 23 april 2015

Mattarna vallar får!


Idag fick vi göra en rolig övning på vallkursen - vi ägare (alla mattar) skulle själva testa hur det var att valla fåren in i fållan!

Detta för att vi skulle öva på hur fåren fungerar när man försöker påverka dom att gå i en viss riktning. Mycket nyttig övning och jag kan ju med stolthet då erkänna att jag och Annie lyckades superbra. Vi fick in flocken i fållan på nolltid. Kanske är vi som ska försöka göra det där VP't...

De övriga tre deltagare fick erfarenheten av att flocken smet förbi dom så de fick börja om. Inte lätt det här med vallnings om sagt.


Idag tränade vi på Långängen. Vi hade två inhägnader. En större och en mindre.

I den större (bilden ovan) tränade jag mycket fösning (rakt på). Kommandot har blivit "framfram". Dino är duktig, stannar när jag säger till och kan bryta och komma tillbaka till mig.

I den mindre inhägnaden är hundarna mycket närmare fåren. Där tränade vi mest flankning (att springa ut på kanterna för att runda fåren). Dino vill mest gå rakt på så vi måste jobba mycket med det här med flankning. Jag använde en pinne för att visa honom att han skulle ut på sidorna och inte gå rätt på. Jösses, jag kände att jag var på fle ställe precis hela tiden! "Dansa med fåren" - precis så kändes det att snurra fram och tillbaka och påverka Dino att springa ut åt kanten och samtidigt hålla koll på fåren. Man blir snurrig i huvudet till slut...


Paus i vårsolen.

#Blogg100 - 50(100)
#vallning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar