torsdag 16 april 2015

Börjat vallningskurs!


Äntligen!
Idag började vallhundskursen!


Nu är frågan hur lätt eller svårt detta egentligen är...
Jag kan absolut ingenting om vallning...
Dino är superintresserad av fåren och vill gärna "valla"... dvs han har instinkten men vet inte vad han egentligen ska göra...


Vi är ett gäng som nu ska träffas några timmar en gång i veckan.
Yngsta hunden var 5 månader, Dino var näst yngst och äldst tror jag en var på två år.
Vi träffades vid fårens vinterhage vid kyrkogården.


Första passet idag så ville instruktör Lotta se lite allmänt hur varje hund var.
Vi skulle testa att både flanka och gå mot fåren.
De flesta av oss hade lina på hundarna för att kunna kontrollera dom.

Instruktör Lotta går igenom
Andra passet med Dino gick jag bara runt i hagen med honom vid min sida. Han behöver lära sig att det inte alltid blir vallning o att kunna koppla av. Så sänker man förväntningarna lite.

Jag måste säga att jag är jättenöjd med Dinos prestationer idag! Efter en veckas konvalescens trodde jag han skulle vara supertänd och alldeles för på. Men han lyssnade på mig och jag kunde bryta honom och kalla in honom!

#Blogg100 - 43(100)
#får
#vallning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar