söndag 5 april 2015

En vallhundsbordercollie på utställning!


OK, så hade jag då anmält Dino till en hundutställning!
Vad ska en Border Collie av vallhundstyp göra på en utställning frågar sig kanske många.
(se mitt inlägg per den 18 mars:
http://notvallens-force-alias-dino.blogspot.se/2015/03/border-collie-eller-border-collie-eller.html)

Tja, jag hade tre skäl som jag kan komma på så där utan någon djupare analys:

  1. jag ville själv gå på utställningen (och inte ha Dino hemma)
  2. jag ville miljöträna Dino (tandvisning, kännande och klämmande på kroppen, myllret av hundar, människor och prylar, trånga passager mellan ringarna, osv, osv)
  3. jag var lite nyfiken på att få en bedömning på en Border Collie av vallhundstyp...
Då jag inte har en susning om vad som krävs för att ställa ut en Border Collie så gjorde jag det enkelt för mig:
  • jag badade honom (vattnet blev rätt brunt...)
  • jag fönade honom (för att få lite mer fluff i pälsen - det blev dessutom en bra miljöträning med hårtorken på hela kroppen)
  • jag borstade och kammade honom (fick bort lite tovor samt några småkvistar...)
När jag skriver att jag inte vet hur man ska "preppa" en Border Collie så menar jag allt det där både storpreppet och småpreppet som man gör på de flesta hundraser (och kattraser med för den delen).
  • storprepp - som när jag t ex trimmade min Airedale samt min Riesen
  • småprepp - som när jag t ex nyper av de 4-5 långa hårstråna som växer på örontippen på mina Birmor
---------------------------------------

OK, åker så till Kistamässan där Svensk Vinnarutställning 2015 går av stapeln.
Kallt och rått utomhus, men inne i hallen var det varmt - så varmt att många hundar hässjade.

Före oss i ringen gick fem raser. Domare Kurt Nilsson visade sig vara en hård domare - därmed inte sagt att han var orättvis! Han delade ut många blåa band (very good) och till och med några gula (god). Hmmm, jag skulle bli glad om jag fick ett blått band...

14 anmälda Border Collies, en avelsklass och en uppfödarklass. De flesta hundarna uppföda i Finland. Bara två uppföda i Sverige!

Resultat från utställningen då och mina skäl för dagen?

Dino skötte sig exemplariskt! Han var positiv, nyfiken och glad hela tiden. Svansen gick och han hade nog helst velat hälsa på allt och alla. Han klarade skällande småhundar i burar, utfall från en och annan hund, människor och vagnar som kom åt honom och allt stim och glam som hör en hundutställning till. Han klarade bedömningen med glans. Nemas problemas med tandvisning eller att bli klämd på kroppen. Men han var ändå inte hysterisk och skulle kasta sig fram till alla och hälsa. Han var ändå lugn och sansad. Kunde till och med lägga sig ner och koppla av vid ringside.
Kort och gott - jag är supernöjd med hans uppförande och dagen var en positiv upplevelse för honom!

Bedömningen är jag supernöjd med - jag ska skriva ett eget inlägg om detta med domarens bedömning och vad han sade till mig i morgon.

Efter utställningen åkte jag till Gärdet - Dino behövde få vara en vanlig hund igen! Få springa och leka med andra hundar och bli smutsig igen.... 

Så efter utställning, lek och sedan en snabbdusch var han fullständigt slut och däckade.


Ja, han han en större Bia-bädd men ibland gillar han att knö ihop sig i denna lilla modell (som han ärvde efter min foxterrier Tussa).

Och av någon outgrundlig anledning glömde jag att fota en nybadad och nykammad Dino...

Jag tog en bild senare på kvällen men Dino gillade inte att ställa upp sig...


#Blogg100 - 32(100)
#kurtnilsson
#kistamässan
#svenskvinnarutställning
#hundutställning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar