fredag 6 mars 2015

Valde jag rätt ras nu då?!


När jag skulle köpa min nya hund funderade jag mycket.
Vad vill jag med denna hunden?
Tävla - inom vad då?
Vill jag ställa ut?
Vilken storlek ville jag ha?
Vilket temperament?
Vad kan jag erbjuda?
Vad vill jag erbjuda?

Vill jag spåra?
Jag hade faktiskt en lista på tänkbara kandidater:
* ännu en Groenendael
* ännu en Riesenschnauzer
* Malinois
* Tervueren
* Australian Shepherd (Aussie)
* Berger Picard
* Dobermann
* och säkert några till som fladdrade förbi

Träna uppletande av föremål?
Förutom då rasen som det till slut blev - Border Collie.

Hålla på med dogparkour?
Jag "fantiserade" om olika raser - lekte med tanken att ha olika raser.
Försökte sätta mig in i ägandet av olika raser.
Vad sa magkänslan med de olika raserna?
Förutom att jag besökte uppfödare, utställningar, läste på, pratade med ägare, osv, osv.

Börja med agility?
Alla raser jag lekte med tanken om att köpa slutade alltid med ett "Njaaaeee".
Kändes inte helt 100 i magen.
Alla raser utom en...

Träna lite onödiga cirkuskonster?
Långsamt kom jag fram till att jag ville ha en högintensiv ras att jobba med.
Det kliade i fingrarna att få börja träna från början enligt alla de nya rönen.
Men gärna en smidig ras som inte tog så stor plats i bilen.
Och inte för mycket pälsvård.
Utställningar är kul - men inte jätteviktiga.
Och gärna inte så mycket skärpa eller vakt i hunden - jag vill ha snälla och sociala hundar som jag kan ha med mig överallt.
Och hane var självklart - jag passar att ha killar har jag insett.

Eller bara få en hjälpreda i hushållet?
Jag tycker jag man ska ställa sig själv några frågor innan man skaffar en viss hundras:

  1. Har jag kunskapen om just den rasens behov? (Fysisk aktivitet, mental stimulans, pälsskötsel, osv, osv.)
  2. Har jag kunskapen att uppfylla dessa behov?
    Om inte, kan jag skaffa mig den kunskapen?
  3. Har jag tiden att lägga på just den rasens behov?
  4. Har jag lusten att ens lägga tiden?
Valla - fast kanske inte precis hästar!
Border Collie hade varit på tapeten redan på 80-talet - men då fick vi inte köpa därför att vi saknade egna produktionsdjur. Men kändishunden Turbo och andra har ändrat inställningen hos många uppfödare. En Border Collie passar även som bruks- och lydnadshund. För att inte tala om agilityn, HTM, rallylydnad och alla andra nya hundsporter som växt upp ur marken som (goda) svampar!

Så hur svarade jag själv på dessa frågor?
  1. Ja! (inbillar jag mig i alla fall). En Border Collie bör få möjlighet att valla förutom att den behöver få använda huvudet regelbundet. Inget liggandes hemma själv i timmar på dagarna.
  2. Nästan! Vallning är helt nytt för mig så här ska jag gå kurs! Annars anser jag mig ha en bred bas att stå på med både tung teoretisk och praktisk kunskap samt erfarenhet.
  3. Ja! Då jag kan ha med hund på jobbet och dessutom har nära till jobbet så kan jag erbjuda en trevlig daglig samvaro. Med ett vuxet barn (nåja, halvvuxet i alla fall) så har jag nu mer tid att lägga på mig själv och mina hobbies.
  4. Ja! Definitivt!
Jag VILL - jag KAN - jag VÅGAR!


Så jag bestämde mig för en Border Collie. :-)

Såååå, för att svara på frågan - valde jag då rätt ras? Rätt ras för mig alltså!

Nu är ju plutten bara 11 månader, så kanske tycker en del att jag ropar hej och är bara halvvägs över bäcken...

Men svaret är ett stort rungande JAAAAAAAAA!!!
Jag känner 100% att detta är den absolut rätta rasen för mig just nu och beslutet var fullständigt korrekt fattat!

Nu kör vi järnet in i framtiden Dino och jag - och så får vi se var vi hamnar någonstans!

2(100)

5 kommentarer:

  1. Kul att du valde rätt! En gång i tiden valde jag också rätt ras för mig efter fler års letande :-) Lycka till i framtiden med din guldklimp, hälsningar Sofie Herrgård

    SvaraRadera
  2. Intressant inlägg, bra frågeställningar som alla borde ställa sig innan dem väljer ras :)

    http://teamtollare.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Och ja, dessa o många fler frågor borde alla ställa sig innan de skaffar hund över huvud taget... ;-)

      Radera
    2. Trevlig blogg du har förresten! :-)

      Radera