lördag 7 mars 2015

Bajs, bajs och ännu mera bajs!


VÅÅÅR!

Vad förknippar olika människor med vårens antågande?

Tja, en definition jag haft är när den första motorcykeln dyker upp på vägarna.

En annan definition kan vara när det börjar lukta bajs utomhus.... det är ju inte bajset utan det är ruttna växtdelar som stinker! När tjälen sitter i och förhindrar att vattnet rinner ner i marken. Då samlas vatten i ytskiktet och växter ruttnar - och börjar stinka.

Men en praktisk definition här hemma i trädgården är när snön smält och jag återfinner alla bajshögar som mina hundar har lämnat efter sig vid alla snabbrastningar utomhus...

Så nu har jag säkert plockat 50 bajshögar i trädgården. Och samlat dem i färgglada påsar som jag lagt i vårt sopkärl. Färgerna gör ju bevisligen innehållet lite trevligare - eller hur!

Hade jag varit mindre kräsmagad hade jag lagt bajset direkt i komposten. Så hade det blivit jord om några år. Men det känns inte så tilltalande att röra runt i komposten (lufta den som man ska göra regelbundet) och då få hundbajs på pinnen...


3(100)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar