tisdag 24 mars 2015

Märgben...


Märgben - något som Dino får regelbundet. Det tycker han om.

Jag har upptäckt att de kapas i olika storlekar vilket får olika effekt på olika storlekar av hund antar jag.

På COOP säljs de som är kapade i mindre bitar men på "min" djuraffär Lovans säljs de som är kapade i större bitar.

På de som kapas mindre kommer Dino åt märgen i hela benet. Han gnager alltså benet rent rätt snabbt och sedan är han nöjd (dvs har tröttnat).

På de som kapas större kommer han inte åt all märg i benet. Han får kämpa länge och väl och lyckas ändå inte få ut allt. Kontentan är att han spenderar mycket längre tid med dessa ben då han måste kämpa hårdare. Och ändå inte lyckas tömma dem på den åtråvärda märgen.

På dessa ben tar jag en kökskniv och skrapar ut den sista märgen som jag sedan smetar ut lite här och där på benet så att han får tugga lite till.

Att tugga på märgben tycker jag personligen är bra av flera skäl:

  1. hunden får något smaskigt att tugga på
  2. hunden får i sig nyttig märg och även lite köttrester
  3. hunden får aktivitet under den tid det tar att gnaga på benet
  4. hunden får nyttig "träning" av tänder och tandkött - dvs det motverkar tandsten och stimulerar tandköttet


#Blogg100 - 20(100)
#margben

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar