fredag 8 maj 2015

Vallning på Ekerö


Idag var Dino och jag ute på Ekerö och vallade hos Hanna.

På bilden är det vår tur att valla och Dino ligger redo som synes!

Vi tränade alla på flankning i den lilla inhägnaden med 5 får.

Jag har känt mig osäker på var jag ska befinna mig i relation till fåren och Dino och samtidigt har jag inte riktigt gillat att Dino ökat på stegen så mycket i flankningen så jag har inte riktigt "litat på" vad han sysslar med, så jag har haft svårt att släppa honom och i stället gå med fåren.

Men idag på 2:a gången bestämde jag mig för att nä, nu ska jag "lita på" vad Dino sysslar med och i stället påverka honom med en lång pinne (som en förlängd arm).

Så jag släppte honom när han flankade bra och backade bak mot fåren och VIPS så var det som att något släppte! Det gick mycket bättre! Jag kontrollerade Dinos rörelser med pinnen. Han rörde sig bra. Han stannade framför fåren när de samlats hos mig. Han lade sig när jag sa "ligg". Själv var jag på mycket mer rätt ställe än vad jag någonsin varit tidigare! Det kändes så bra! Det är så här vi ska träna hädanefter!

Vallning är kul! Men så svårt när man förutom hunden har flera rörliga objekt att styra!

Blogg100 - 65(100)
#vallning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar