tisdag 5 maj 2015

Kontaktfältshindren introduceras


Idag åkte vi ut och tränade lite på agilityplanen nu när de flesta hindren var framtagna för säsongen.

Det finns tre så kallade kontaktfältshinder; Gungbrädan, A-hindret och Balansbommen.

Jag har aldrig testat Dino på gungbrädan så här vill jag ta det lugnt och göra rätt från start.

Tipset var att börja med att bara gunga brädan upp och ner själv så att hunden ser att den rör sig och hör hur den dunsar i backen.

Första dunset i backen reagerade Dino lite på men så var det första gången också.

Jag kom på att jag kunde lägga en liten boll högst upp och allteftersom brädan gungade tillbaka så rullade bollen ner för "backen". Dino greppade snabbt vad jag höll på med och dunsandet i backen fick bara en positiv effekt då bollen rullade av och han fick ta den.

Så körde vi lite grand och det var inga konstigheter tyckte Dino med ett hinder som rör sig.


Balansbommen tyckte Dino inte var några konstigheter alls för vi har tränat så mycket balansgång på olika upphöjda föremål som vi hittat lite här och där.

#Blogg100 - 62(100)
#agility

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar