måndag 11 maj 2015

Jag sysslar med VallAgiLydSpå

Ikväll agility
Här blandar vi friskt!

Ena dagen vallning. Nästa dag tävlingslydnad. Tredje dagen agility. Och så lite spårning i mellandagarna.

Dino tycks klara övergångarna mellan aktiviteterna galant. Det är matte som har problemen!

På tävlingslydnaden ska hunden sitta på vänster sida enbart. Inga dubbelkommandon. Inga viftningar med armar och ben. Eventuell kampleksak i höger hand.
På agilityn kan hunden sitta på både vänster och höger sida. Massor av snackande är godkänt. Mycket viftande med armar och ben för att påvisa hunden åt rätt håll. Kampleksak i höger eller vänster hand beroende på åt vilket håll jag vill skicka Dino.

I vallningen kör jag "fram-fram" på fösningen av fåren. I agilityn kan jag också köra "fram" eller "fram-fram" för att dirigera hunden rakt fram efter ett hinder.

I vallningen kan jag köra "vänster" och "höger" för att dirigera ut hunden åt sidorna för att flanka.
I tävlingslydnaden kan jag köra "vänster" och "höger" för att dirigera hunden till rätt kon.

I vallningen är själva aktiviteten (vallningen) själva belöningen också. I tävlingslydnaden är knappast själva aktiviteten (t ex fotgående) en belöning i sig! I agilityn kan själva aktiviteten vara en delvis belöning för hunden (skitkul att springa genom tunnlarna).

I vallningen behövs alltså inga onödiga belöningar ("BRAAA" eller liknande). Där ska matte helst bara ge de nödvändiga kommandona eller ljuden ("shhhhhh" för att flanka och smackande för att fösa).
I tävlingslydnaden är det bra med belöning efter att hunden gjort rätt. Kampleksak för Dinos del.
I agilityn kan jag tjoa och belöna konstant!

Här gäller det i alla fall för matte att hålla tungan rätt i munnen!

Blogg100 - 68(100)
#agility
#vallning
#tävlingslydnad
#spår

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar