lördag 2 maj 2015

Finnes: spårkonsult & dåliga appar


Jag kan börja konsulta i spårning har jag insett! Så bra är jag. Superbra faktiskt. Jag kan ALLT om hur man alltså INTE ska spåra.... Där känner jag mig som en expert numera.

Vad jag än gör, hur jag än gör, så¨går mina spår åt helskotta! Jag gör allt fel. Och gör inte jag något direkt fel så går allt fel i alla fall därför att omgivningen påverkar på ett negativt sätt.

Och det märkligaste av allt... Dino är jätteduktig! Han kämpar på och klarar sig galant igenom mattes alla klantigheter och omgivningens påverkan.

Jag har snart en hund som är expert på hur ett spår INTE ska gå till...

Idag kom jag på ytterligare ett sätt att klanta till spåret...

Jag har uruselt lokalsinne. Jag kan gå vilse runt kvarteret. Lägger man ett spår så kan man ju alltid hjälpa sig själv genom att snitsla spåret så att man vet hur det går när man sedan spårar med hunden. Gäller bara att sätta snitslarna tillräckligt tätt så att man inte går vilse mellan snitslarna om hunden missar spåret. Nuförtiden kan man även ta hjälp av appar som visar man man är och hur man går. Men för att kunna använda dem krävs några förutsättningar:

  • att man ens kommer ihåg att ta med sig mobilen
  • att mobilen har tillräckligt med batteri för att inte dö

Så idag lade jag ett spår i skogen och snitslade noga. Batteriet var dött så mobilen låg på laddning...

När jag går spåret visar det sig att jag har korsat mitt eget spår! Dino kämpar på som vanligt men med ett korsande spår så visste han inte hur han skulle gå. Jag blev osäker på snitslarna då jag inte visste vilka som var från spåret på väg ut och vilka var från spåret som kom och korsade.... Så himla klantigt!

Jag tar med Dino och går en bit och bestämmer mig för att haka på senare i spåret så att åtminstone den senare delen blir lyckad. Han ställer sig och kssar... länge! Jaha, hade kanske varit en bra ide att rasta honom innan spåret för säkerhets skull! Så går han på spåret igen och jobbar på. Han är superduktig. Så stannar han och bajsar. Jaha, den där rastningen innan hade som sagt varit bra! Men han går på spåret igen och fortsätter.

Summa kardemumma plockar han 5 av 6 pinnar och slutet blev jättebra och vi busade länge.

Jag har påmints om vissa viktiga punkter. (Jag kan inte påstå att jag nylärt mig då jag visste allt detta sedan innan. (Rasta hunden! Sätt snitslar tätare. Ha bättre koll på hur jag går i terrängen så att inte jag går vilse. Bland annat.

Vad har Dino lärt sig då? Jag vet inte. Att han har en klantig matte kanske. Att man aldrig kan lita på mattes spår. Men att det ändå är kul och det vankas belöning i slutet!

Angående mobiler och den app jag använder för att orientera mig så visade det sig att den inte är helt pålitlig heller! Titta på min förmiddagspromenad idag (bilden ovan). Enligt den var jag ute i havet och gick långa sträckor. Visserligen gick jag på strandkanten men inte sjutton var jag ute och simmade! Om man tittar noga på kartan så ser man att kusten ser lite väl rak ut. Har man bara schabloniserat och dragit ett rakt streck mellan två punkter? Och inte brytt sig om att kusten faktiskt går både fram och tillbaka. Dålig karta tycker jag.

#Blogg100 - 59(100)
#spår
#app

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar