onsdag 6 maj 2015

Koppeltvång eller inte - det är frågan

Dino på Skafferiet i Ekoparken - ett urtrevligt o hundvänligt café!
Detta med koppeltvång är väldigt tjatigt tycker jag!
Tjatigt i den bemärkelsen att (nästan alltid) icke-hundägare "slänger ur sig" till höger och vänster till oss hundägare Det är faktiskt koppeltvång här!
Ofta uttalat med en lite lätt otrevlig och anklagande röst.

Sista jag var ute och promenerade i Stora Skuggan med en lös Dino så inträffade följande...


Jag kommer från amfieteatern (eller vad det nu är) och går över ängarna tillbaka mot bilen som stod parkerad vid förvaltarhuset. Jag ser en liten tjej ca 25 meter bort från mig. Hon stod bara på ängen och jag reflekterade över det konstiga i att en liten tjej står där helt själv. Jag ser ingen vuxen.
Dino var som vanligt lös men givetvis fick han inte springa mot flickan utan vi går på framåt.

Fram ur buskagen till höger om mig kommer en ung man. Han förklarar för mig att den lilla flickan är hundrädd och därför vågade hon inte ens gå mot det ställe där tydligen resten av gänget satt (förskolegäng antagligen). Sedan säger han till mig, på ett väldigt vänligt sätt (vilket då är väldigt ovanligt!) att det var koppeltvång här.

Jag blev väldigt förvånad! Jag sa till honom att jag aldrig hört talas om att det skulle vara koppeltvång här. Har aldrig sett någon skylt heller. Och att många hade sina hundar lösa här.

Killen var säker på sin sak och bekräftade att många hade sina hundar lösa - fast det var koppeltvång.

OK, är det koppeltvång så är det men jag tyckte det var så konstigt.
Så jag bestämde mig för att dubbelkolla.

Vid förvaltningskontoret (Kungliga Djurgårdens) hittade jag en broschyr. Läser där att detta är en Nationalstadspark. OK, i Nationalparker är det alltid koppeltvång men då brukar det finnas skyltar om det också. Vad gäller för en Nationalstadspark då? Det står ingenting i broschyren om att det är koppeltvång.

Jag går runt kontoret och försöker se om någon fortfarande arbetade (det var sen eftermiddag). Hittar en dam som kommer ut på verandan. Hon är jättetrevlig och hennes svar var att det var koppeltvång, vad hon trodde.

OK, men det står inget om det i broschyren och det finns inga skyltar om det någonstans, kontrar jag med. OM det nu är koppeltvång, hur ska då vi hundägare känna till det om det inte står någonstans?

Damen blir osäker. Hon bestämmer sig för att gå och konsultera en kollega som sitter där inne på kontoret och som kan detta bättre än henne, som hon uttryckte det.

Efter ett tag kommer hon tillbaka och säger att jag har rätt - det är INTE koppeltvång här på Stora Skuggan!

ÄNTLIGEN!
Så nu är det glasklart, nu stämmer allt!
Den unga killen - hur trevlig han är var - hade fel.
Dino får alltså fortsatt vara lös i Stora Skuggan!


Man ser ju till och med på den gamla fina kartan över området hur hundar är välkomna i skogarna runt här! Och inte sjutton har hunden på teckningen något koppel på sig...

#Blogg100 - 63(100)
#nationalstadspark
#storaskuggan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar