söndag 5 oktober 2014

Ny blogg!

Så får jag väl ta och skapa en till blogg då, som bara kommer att handla om hundar. Framförallt om en hund. Min nya hund!

Efter mycket funderande fram och tillbaka under lång tid kom jag så fram till att denna gången ville jag ha en Border Collie (hädanefter kort och gott BC)! Första gången jag och min dåvarande försökte köpa en BC på 80-talet, blev det kalla handen. Då var de flesta uppfödare hårda på att bara sälja valpar till folk som hade djur (får eller nöt). Det var när BC'n inte var en "ras" och inte var certberättigad på utställning.
Detta var före Kent och Turbo... Före klicker. Före shaping.

Sen vet alla vi gamlingar i alla fall vad som hände. Turbo kom. Husse Kent tävlade för Mälarö BK och han hade (för den tiden) mycket ovanliga tankar kring träning. Uppenbarligen väldigt lyckade tankar för Turbo vann massor. Jag kommer ihåg julkort som Kent skickade till min dåvarande klubb (DTBK) där han husse & hund poserade framför alla bucklor som de vunnit på tävlingar. Det var en imponerande samling bucklor!

Ja, så efter att ha fått nobben på Border Collie blev det den gången en Groenendael. (Mer om mina tidigare hundar och deras bedrifter kanske kommer som ett separat blogginlägg en dag.)

Jag är inte rastrogen - varje ny hund har även inneburit ny ras. Även denna gång fanns det många olika tänkbara raser. Tillbaka till någon jag redan haft (Riesenschanuzer t ex). Eller någon helt ny bekantskap (Picard t ex). Eller någon som jag funderat på tidigare (Malinois t ex). Ville jag ha en lite "trögare" ras eller ville jag ha en "snabbare" ras. Det blev faktiskt en hel del funderingar fram och tillbaka. Snack med ägare och uppfödare på olika hundutställningar. Jag "fantiserade" om livet med än den ena än den andra rasen. Försökte använda min magkänsla. Kändes det som att "JAAAA, rätt ras" eller kändes det som "NEEEJ, fel ras". Eller det svåraste "NJAA, kanske". Frågor behövde bearbetas och besvaras. Ville jag ha en ras med vakt i? Med skärpa? Pälsvård då? Social eller reserverad? Utställningsbar?
Men faktiskt, gång efter gång efter gång kom jag tillbaka till Border Collie.

Jag har i alla år sagt att "näää, valla vill jag inte lära mig". Det räcker med lydnaden och brukset.
Men... jag insåg att jag faktiskt VILLE lära mig att valla! Jag har gjort så mycket annat med mina hundar (spår, sök, rapport, lydnad, räddning, bevakning, agility). Vallning är något helt nytt för mig. Men av någon anledning fascinerar vallning mig. Jag kan sitta och titta på youtube-klipp från olika vallningsuppvisningar eller vallningstävlingar. Samarbetet mellan förare och hund fascinerar mig. Jag har än så länge inte greppat exakt vad de olika visslingarna betyder, annat än att jag vet andemeningen med dem. Jag måste gå en visslingskurs tror jag!

Jaha, ras klart. Nu gällde det bara att hitta en uppfödare som hade valpar när jag ville ha (fast jag var beredd att vänta) och en uppfödare som kändes bra i magen. Jag har tyvärr träffat alldeles för många BC som backar och visar rädsla. En sån vill jag inte ha! Jag vill ha en öppen och glad hund som älskar att följa med mig överallt och som inte är rädd för människor eller konstiga platser. En hund som fungerar lika bra i skog och mark som inne på Drottninggatan i Stockholm. Och självklart ville jag ha en registrerad BC.

Så hittade jag till Nötvallens kennel utanför Kisa! Som skulle ha valpar. Och som jag kanske kunde få köpa av....!
Efter att ha haft hund i över 30 år och aldrig fått ett "ja, kanske, det beror på", på frågan om jag fick köpa valp av dom, så blev jag nu "på gamla dar" rannsakad och kontrollerad.... Intressant tyckte jag. Men egentligen väldigt vettigt. Fler uppfödare borde antagligen både rannsaka och kontrollera vem deras tilltänkta valpköpare är!

På mitt första besök hemma hos uppfödarna blev jag fullständigt överhopad av ett oräkneligt antal tikar och hanar, vuxna och unghundar som bokstavligen kastade sig över mig när jag klev ur bilen! Alla ville hälsa! Kan sägas att mina kläder åkte direkt i tvätten när jag kom hem men jag hade fått svar på en mycket viktig fråga - hundarna var hur sociala och trevliga som helst! Så som jag tycker en BC ska vara!

Så föddes då kullen på valborgsnatten. Hela 11 valpar blev det.
Pappan heter Kemi Craig (GK VALLH PR).
Mamman heter Safe (GK VALLH PR).

Kolare morsa får man leta efter:
Foto: Kicki och Jörgen Olsson
Mina önskemål var dessutom: hane, ej trefärgad, ej korthårig, ej blåa ögon. Om jag nu fick bestämma något...
Foto: Kicki och Jörgen Olsson

2 kommentarer:

  1. Vad kul det ska bli att läsa om din nya hund. Ses vi på hundmässan i år igen?
    Mvh Stefan R

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart vi ses Stefan! Vi står med Anders i år igen. Kram på dig!

      Radera